דו"ח העוני: מצב קשה ויציב, האומנם?

"כל אדם רביעי בישראל – עני" נתון חריף זה מרחף על דו"ח העוני לשנת 2008 שהוגש אתמול. אך בעוד כלי התקשורת בחרו בכותרת הכאובה לפיה "אחוז העניים נותר יציב יחסית, למרות המשבר הכלכלי", מצביעים גורמי רווחה ונציגי אגודות החסד על עלייה משמעותית באחוז הפונים לקבלת תמיכה ומספר גובר של ילדים שפשוט רעבים ללחם.

להלן ראיון מיוחד לחדשות חרדים – נטוניוז שקיימנו עם יו"ר "חסדי נעמי" הרב יוסף כהן

האם אכן ישנה יציבות במספר הפונים ?
"לא ידוע לי על-מה מתבססות ההנחות והנתונים על יציבות. ב"חסדי נעמי" אנחנו עדים לעלייה כאובה של 25% בפונים לבקשת סיוע. בתקופת החגים נרשמה עלייה חדה עוד יותר, בשיעור של 50% לעומת השנה הקודמת.
"אנו מזהים בבירור פניות של משפחות שבעבר לא פנו בבקשת סיוע מתוך כאב ובושה, הפונים כיום מתוך הרגשה שבאו מים עד נפש. הנתונים קורעי לב, ואני תמה, האם זוהי יציבות ?

האם ניתן לקבוע שהעוני העמיק ?
"לצערי התשובה היא חיובית. העוני העמיק וממשיך להעמיק ללא כל ספק. אציין רק כדוגמה אחת מתוך פניות שאנחנו מקבלים בכל יום ב"חסדי נעמי", פנה אלינו מנהל בית ספר במרכז הארץ, שסיפר כי עשרות תלמידים פונים לחדר המורים בקביעות בבקשה לקבל לחם לארוחת עשר. התלמידים האלה נשלחים לבית הספר ללא אוכל והמנהל מבקש סיוע למען אותם תלמידים. מדובר בבית ספר במרכז הארץ בו הורים רבים שולחים את הילדים בידיים ריקות. מדובר במצב מזעזע, שכמויות של ילדים מגיעים בלי ארוחה לבית-הספר.
"לצערי הרשויות משתעשעות בנתונים מספריים הניזונים מנתונים רבים אך אינם ממצים את המצב החמור בשטח".

האם המשבר הכלכלי הוא הגורם לעלייה זו ?
"ללא ספק. אנשים פונים בשנה האחרונה בבקשה לקבל סל מוצרי מזון לתינוקות ואוכל בסיסי לכל בני הבית. הפניות היום פורצות את מעטה הבושה כיון שהגיעו מים עד נפש. כשהילדים מבקשים אוכל לארוחת ערב והאימא עומדת בפני מקרר ריק, זו נקודת השבר. איזו אמא יכולה לעמוד בפני דמעותיו של ילד המבקש בסך הכול אוכל ?
ולא זו בלבד, אלא שאתה מזהה למרבה הצער, תומכים שהפכו לנתמכים, אין כאב גדול מזה".

האם העוני הוא נחלת משפחות ברוכות ילדים בלבד?
"אין ספק שהמצב קשה בעיקר לאוכלוסיית המשפחות ברוכות ילדים. אבל גם משפחות עם שניים או שלושה ילדים, מוצאות את עצמן מתקשות לתפקד בגלל המצב הכלכלי הקשה בישאל.

לסיכום, האם נעשה די בכדי לשפר את המצב?
"לצערי ארגוני החסד נאלצים להשיב פונים רבים ריקם מפאת חוסר יכולת. גורמי הרווחה מסתייעים בפעילותם הקבועה של ארגוני החסד, אך אין הקומץ משביע את הארי. זרם הפניות הגובר רחוק לצערי מיציבות, נדרשת פעילות אמיתית מעמיקה ולא להתרשם מנתונים סטטיסטיים יבשים בהם זעקת רבבות ילדים אינה נשמעת. אם בנתון זה שכל אדם רביעי בישראל רעב ללחם יש נחמה איני יודע מהו כאב".

"אני פונה ומתחנן לכל מי שיש בידו לסייע, שיבוא ויסייע" "איש לרעהו יעזורו ולאחיו יאמר חזק".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נהניתם?! שתפו...

WhatsApp
Facebook
Email
Twitter
LinkedIn
Print
גיוס חירום לחלוקת חבילות מזון לניצולי שואה וקשישים נזקקים
ליל הסדר באירוח מלא בבית מלון לניצולי שואה וקשישים בודדים ❤️
כריך לכל תלמיד
דילוג לתוכן