תופעת ההתנדבות בישראל

ההתחשבות באחר, ההתגייסות למען הזולת וסיוע לו בשעת מצוקתו הם ללא ספק פעילות ראויה המעידה על אנושיות ומהווה ערך עליון בחינוך ילדינו ובעיצוב פניה של החברה הישראלית בהווה בעתיד; פעילות התנדבותית במהלך חיי היומיום ולקראת חג הפסח היא אחד מהיישומים המעשיים והחשובים של מצווה אהבת הזולת. שכן, מצוות 'ואהבת לרעך כמוך' היא מצווה חשובה ביותר ביהדות, והלל הזקן, נשיא הסנהדרין הידוע, אף קבע אותה כיסוד בתורת ישראל. כמו כן, התנדבות במסגרות שונות היא אחד מהערכים הנאצלים בתרבות המערבית המודרנית והחילונית. מעשי חסד אלה ואחרים מלווים, בנוסף לכך, בהכרת תודה וממלאים את הלב בתחושה של סיפוק עצום. על כך יכולה להעיד התגייסות המתנדבים ההמונית למצוות "קמחא דפסחא" לפני חג הפסח, במטרה לסייע לעמותות השונות באריזת מוצרי המזון לקראת ליל הסדר ובחלוקתם לנזקקים.

מעבדות לחירות
פסח, הנחגג במשך שבעה ימים החל מט"ו בניסן, הוא הראשון מבין שלושת הרגלים, המופיעים בתנ"ך. חג זה, המשמש כזיכרון אקטיבי לסיפור יציאת בני ישראל ממצרים לאחר שנים ארוכות של שיעבוד, הוא גם סמל למעבר מעבדות קשה לחירות ולבניית תרבות וזהות יהודית קולקטיבית חדשה.
בליל הסדר קוראים את הגדת הפסח, שרים את הקושיות וחותמים בארוחה חגיגית, מלאה בכל טוב, ללא חמץ ובתוספת מצות. כמו כל אחד מחגי ישראל, מציין חג הפסח גם התחדשות והוא נחוג בשמחה רבה; כחודש לפני החג מתחילים בניקיון קדחתני של הבית ובסילוק החמץ שהצטבר בו, קונים בגדים חדשים, מצטיידים במתנות לקרובים ולמארחים ומתכוננים בהתרגשות לארוחה החגיגית.
עם זאת, למרות כל ההתרגשות ולרוע המזל, בישראל של שנת 2012 ישנם עדיין לא מעט אנשים בודדים ומשפחות, שחג הפסח ממלא את לבם לא בשמחה אלא בחששות ובעוגמת נפש.

בישראל ישנם היום למעלה מ-800,000 ילדים רעבים; בישראל ישנם גם חיילים בודדים, ניצולי שואה, משפחות נזקקות רבות ובעלי עסקים לאחר פשיטת רגל שאין ביכולתם להתכונן לחג, לקנות מוצרים ולארגן ליל סדר מלא בשמחה ובהתרגשות. אך בישראל אנו גם 'ערבים זה לזה', בייחוד לקראת החגים. בהתאם לכך, במדינה פועלות היום עמותות רבות, הדואגות לחלוקת מוצרי מזון לנזקקים במהלך ימי השגרה וגם לקראת חג הפסח. 'לתת', 'חסדי נעמי', 'לקט ישראל', 'שכן טוב' ו'פתחון לב' הם כמה מעמותות התנדבותיות אלה, כאשר בנוסף אליהן ישנן גם התארגנויות מקומיות רבות, הרואות בתרומה לקהילה ערך עליון. בזכותן ובזכות מאות אלפי מתנדבים יכולים גם מי שידם אינה משגת, לחגוג את חג הפסח בשמחה וללא מחסור.

הזכות והחופש לעזור לאחר
השנה, כמו בשנים הקודמות, נזקקו יחידים ומשפחות רבות לסיוע של העמותות השונות ופנו אליהן במטרה לקבל חבילות מזון לחג. חלקות חבילות המזון התאפשרה תודות לרצונם הטוב של מתנדבים רבים, בודדים או קבוצות ממסגרות שונות.
במהלך 'יום המעשים הטובים' שנערך בתאריך ה-20.3.2012 ובימים הבאים שלפני ליל הסדר התגייסו מתנדבים רבים מכל רחבי הארץ לסייע לעמותות בהכנות לקראת חג הפסח, באריזת מוצרי המזון ובחלוקתן ליחידים ולמשפחות נזקקות. בנוסף לעשרות אלפי מתנדבים בודדים, הצטרפו למשימת האריזה גם עובדי חברות הייטק שונות, עובדי בנק הפועלים, שוטרים, צעירים מתנועות נוער שונות, שחקנים ידועים, בתי ספר, חברי עמותות ורבים אחרים.

מתנדבים אלה עבדו לאורך כל שעות היום, במשמרות וארזו חבילות מזון מיוחדות וחגיגיות לקראת חג הפסח. מצות, עופות, בשר, ממרחים שונים, סוכר, שמן, מוצרי חלב שונים, ירקות, פירות וממתקים הוכנסו על ידי מאות אלפי ידיים לקופסאות האריזה וחולקו מאוחר יותר לכל דורש. פעילות ברוכה זו מילאה את הלב בתחושה של ערבות הדדית, חום אנושי ואופטימיות. פעילות זו נעשתה גם מתוך תקווה שבשנה הבאה לא יזדקק איש מתושבי ישראל לחסדם של אחרים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נהניתם?! שתפו...

WhatsApp
Facebook
Email
Twitter
LinkedIn
Print
הפסח לא משאירים אף משפחה נזקקת, קשיש או ניצול שואה בלי אוכל לחג
ליל הסדר באירוח מלא בבית מלון לניצולי שואה וקשישים בודדים ❤️
גיוס חירום לחלוקת שמיכות, תנורים וביגוד חם
מחבקים את תושבי הדרום
דילוג לתוכן