שבועות – חג לבן, שמח ובריא

מאת: ליאורה חוברה דיאטנית קלינית ויועצת לעמותת חסדי נעמי

שבועות – החג של מוצרי החלב הוא הזדמנות מצוינת לשים את הסידן על השולחן. גם מי שיודע שכדאי לחפש את הסידן מבין מרכיבי המזון על המוצרים, לא תמיד יודע כי דרכו של הסידן בגוף לא פשוטה כלל. לא כל הסידן שאנו אוכלים מועבר לזרם הדם. למעשה 80% – 70% ממנו מופרשים מהגוף ולכן לא די לאכול מזונות עשירים בסידן, צריך לדעת גם איך להשאיר יותר ממנו בגוף ולדאוג שהרוב יגיע לעצם.

אז איך משאירים יותר סידן בגוף?

כדאי להעשיר בסידן? – כן, מוצרים מועשרים בסידן הם  דרך מצוינת להכניס יותר סידן בפחות נפח וקלוריות. לכן כדאי לבחור מוצרים מועשרים בסידן על פני המתחרים המכילים כמות קטנה יותר.

ומה עם הזרחן? הזרחן פוגע בספיגת הסידן ולכן חלק מהיצרנים משתדלים להקטין את כמותו בתפריט.

מי את חומצה אוקסלית? היא דווקא  מפחיתה את ספיגת הסידן. ונמצאת בעיקר בירקות עליים, קפה, תה וקקאו. גם ירקות עליים העשירים בסידן כמו כרוב, הספיגה מהם נמוכה מאד – כ – 5%.לכן לא כדאי לשתות תה או קפה בסמוך לארוחה חלבית.

יש גם חיידקים טובים? אם הם חיידקי מעי פרוביוטיים, אז כן, כי הם משפרים את ספיגת הסידן. מוצרים פרוביוטיים המכילים חיידקים אלה,  יסומנו בדרך – כלל בסימון BIO .

והאחוז של השומן? תתפלאו אבל דווקא ממוצרי חלב דלים מאוד בשומן (המכילים פחות מ – 2% שומן) ספיגת הסידן נפגעת. לכן מומלץ לצרוך מוצרי חלב בטווח של 5% – 3% שומן.

לכו על D – ויטמין D המיוצר בעור תחת השפעת קרני השמש הוא גורם חשוב המשפר את ספיגת הסידן. עד לא מזמן נהגנו לחשוב כי לרובינו אין מחסור בויטמין זה, מכיוון ששמש היא מצרך מצוי בארצנו, אבל מתברר לאחרונה כי רבים סובלים ממחסור בויטמין. יותר ויותר רופאים שולחים מטופלים לבדיקות ויטמין D ולפי הצורך מוסיפים, תוסף של ויטמין D.

שיא של C – גם ויטמין C משפר את ספיגת הסידן . ולכן מומלץ לשלב אכילת מוצרים עשירים בסידן עם מוצרים עשירים בויטמין C (פרי הדר, תות, קיווי, לימון, גמבה וכו').

ברזל ומגנזיום פוגעים בספיגה לכן לא מומלץ ליטול תוספים המכילים אותם סמוך לארוחה חלבית.

ומי עוד לא מוזמן? צריכה מוגברת של סוכר, נתרן, קפאין, אלכוהול וחלבון מהחי מגבירה את ההפרשה בשתן. לכן וכמובן מעוד סיבות רבות אחרות כדאי להמעיט באלה.

ומי שלוקח תוסף סידן כדאי שידע כי הספיגה המיטבית של הסידן היא בלילה וכן מומלץ ליטול לפני השינה.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נהניתם?! שתפו...

WhatsApp
Facebook
Email
Twitter
LinkedIn
Print
הפסח לא משאירים אף משפחה נזקקת, קשיש או ניצול שואה בלי אוכל לחג
ליל הסדר באירוח מלא בבית מלון לניצולי שואה וקשישים בודדים ❤️
מחבקים את תושבי הדרום
דילוג לתוכן